piątek, 29 marca 2024 11:13
Reklama

Ubezpieczenie karty płatniczej. Czy warto je wykupić?

Taką usługę jak ubezpieczenie karty płatniczej ma w swojej ofercie praktycznie każdy bank.
Ubezpieczenie karty płatniczej. Czy warto je wykupić?

Dziś wraz z ekspertami z mikrorata.pl odpowiadamy na pytanie czy warto je wykupić i kiedy zdecydować się na taką formę ochrony elektronicznego pieniądza.

Ubezpieczenie karty płatniczej – czy jest mi potrzebne

Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jak często i w jakich okolicznościach korzystasz ze swojej karty płatniczej. Jeśli jest ona dla Ciebie instrumentem finansowym codziennego użytku, jeśli często płacisz zbliżeniowo, jeśli często wypłacasz pieniądze z bankomatu (zwłaszcza większe kwoty), to w takim przypadku ubezpieczenie karty płatniczej jest dla Ciebie.

Decydując się na nie miej na uwadze to, że nie zwalnia Cię ono z myślenia i z dbania o bezpieczeństwo karty płatniczej. Co to oznacza? Jeśli pożyczasz kartę innym osobom, nosisz ją razem z PINem albo Twój PIN jest znany nie tylko Tobie i łatwy do odgadnięcia – w takim przypadku sam prosisz się o kłopoty. W sytuacji, gdy karta zostanie Ci skradziona z powodu Twojej nieostrożności czy niefrasobliwości bank (nawet mimo wykupionego ubezpieczenia) będzie mógł odmówić Ci wypłaty odszkodowania.

Teoretycznie przed skutkami finansowymi transakcji dokonanych bez naszej wiedzy i zgody chroni nas Ustawa o elektronicznych instrumentach finansowych, praktycznie jednak nie gwarantuje ona całkowitej ochrony (np. nie uwzględnia sytuacji w której padliśmy ofiarą kradzieży w wyniku skimmingu tj. zeskanowania danych z naszej karty płatniczej).

Bank ponosi wprawdzie odpowiedzialność za wszystkie nieuprawnione operacje pod warunkiem, że doszło do nich PO zastrzeżeniu karty, jeśli mówimy o nieautoryzowanych transakcjach dokonanych PRZED zastrzeżeniem „plastiku”, to tutaj odpowiedzialność banku jest częściowa i dotyczy JEDYNIE transakcji powyżej 150 euro (w przypadku mniejszej straty nikt nie zwróci nam naszych pieniędzy). Jak już jednak wspomnieliśmy ochrona ta nie obejmie nas wówczas, gdy do tych transakcji doszło z naszej winy (np. przez to, że nosiliśmy PIN razem z kartą), albo odwlekaliśmy moment zastrzeżenia karty.

Na co mogą liczyć użytkownicy kart zbliżeniowych? Niestety im również bank nie zwróci wszystkich utraconych środków. Jeśli do nieuprawnionych transakcji kartą zbliżeniową doszło PRZED jej zastrzeżeniem, to rekompensatę otrzymamy jedynie wówczas, gdy strata wyniosła więcej niż 50 euro.

Zalety ubezpieczenia karty płatniczej

Co daje ubezpieczenie? Najprościej mówiąc ubezpieczenie karty płatniczej daje nam ochronę tam, gdzie nie zapewnia jej ustawa. Jeśli spełnimy zawarte w ubezpieczeniu wymogi, to ubezpieczyciel zwróci nam środki, które utraciliśmy w wyniku nieautoryzowanych transakcji. Czy wszystkie? Niestety nie do końca, gdyż w większości umów zawarty jest zapis o maksymalnej kwocie rekompensaty jaką możemy otrzymać.

Uwaga!

Pamiętaj, że jeśli nie masz wykupionego ubezpieczenia (niezależnie od jego zakresu), to w przypadku utraty środków z konta w wyniku wypłacenia ich z bankomatu bank nie przyzna Ci żadnego odszkodowania. Co więcej, ma do tego prawo, gdyż ustawa nakłada na niego odpowiedzialność jedynie za nieuprawnione transakcje dokonywane kartą.

Kto wypłaca odszkodowanie?

Chociaż to bank oferuje nam ubezpieczenie karty płatniczej, to w rzeczywistości pełni on rolę pośrednika, gdyż za wypłatę rekompensaty i ochronę naszej karty ponosi odpowiedzialność towarzystwo ubezpieczeniowe. Umowa między bankiem, a ubezpieczycielem może występować w dwóch formach:

  • bank pełni funkcję agenta ubezpieczeniowego – bank działa na rzecz i w imieniu ubezpieczyciela (i otrzymuje od niego prowizję), a jego rola kończy się na oferowaniu klientom ubezpieczenia; właściciel karty podpisuje umowę bezpośrednio z ubezpieczycielem, to od niego otrzymuje ofertę (indywidualną polisę) i do niego może zgłaszać ewentualne roszczenia;
  • bank jako ubezpieczający – ta forma ubezpieczenia przypomina polisę grupową, a bank występuje tu jako strona umowy (a nie jak w poprzednim przypadku jako pośrednik) i to on w imieniu klienta negocjuje warunki umowy, stawkę składek czy wyłączenia odpowiedzialności; to bank oferuje ubezpieczenie właścicielom kart do którego dolicza swoją prowizję.

To, kto w rzeczywistości Cię ubezpiecza poznasz po rodzaju umowy, którą będziesz musiał podpisać. W pierwszym przypadku będzie to wniosek o zawarcie umowy, zaś przy polisie grupowej – deklaracja przystąpienia do umowy.

Czy wiesz, że...

Na mocy rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącej dobrych praktyk w zakresie bankowości ubezpieczeniowej, bank ma obowiązek poinformować klienta o tym, kto go ubezpiecza i o tym, jaką rolę odgrywa w tym procesie bank (czy występuje jako pośrednik czy jako strona umowy).

Co obejmuje ubezpieczenie?

Jak wyjaśniają eksperci z mikrorata.pl zakres ochrony zależny jest od tego w jakim banku wykupimy ubezpieczenie. Są bowiem takie, które oferują jedynie podstawowy zakres ochrony (wówczas ubezpieczenie obejmuje np. nieuprawnione transakcje czy wypłatę gotówki z bankomatu), a i są i takie, gdzie w ramach ubezpieczenia zostaną nam zwrócone koszty wyrobienia nowej karty, dokumentów czy nawet...zakupu nowego portfela (w zamian za ten utracony).

Niektóre banki w ramach ubezpieczenia karty debetowej oferują ubezpieczenie towarów za które zapłaciliśmy kartą (ubezpieczenie obejmuje sytuację, gdy kupiony przez nas towar zaginie lub zostanie zniszczony). Nim jednak wykupimy tego rodzaju ubezpieczenie pamiętajmy, że lista wyłączeń jest tu naprawdę spora i z reguły nie obejmuje zakupu takich produktów jak żywność, pojazdy mechaniczne czy towary kolekcjonerskie.

Niezależnie od tego jakie ubezpieczenie wykupimy podstawowy zakres ochrony odnosi się do:

  • utraty środków z konta w wyniku nieuprawnionego użycia karty – tutaj ubezpieczyciel zwraca nam kwotę do 150 euro, za transakcje powyżej tej sumy na mocy wspomnianej już ustawy odpowiada bank,
  • utraty środków z konta w wyniku wypłacenia ich z bankomatu - maksymalna kwota odszkodowania w zależności od banku wynosi od 1000 do 2000 złotych.

Niekiedy ubezpieczenie karty płatniczej jest częścią szerszej oferty, co oznacza, że ubezpieczając nasz wirtualny pieniądz możemy również otrzymać ubezpieczenie OC czy podróżne lub ubezpieczenie gwarantujące nas wsparcie w trudnych sytuacjach życiowych.

Ciekawym rodzajem ubezpieczenia jest gwarancja najniższej ceny. Jeśli się na nie zdecydujemy, to ubezpieczyciel odda nam różnicę w cenie pomiędzy kupionym przez nas towarem, a tym samym produktem dostępnym u konkurencji. Gdzie tkwi haczyk? Aby taki zwrot otrzymać musimy udowodnić, że różnica w cenie rzeczywiście istniała.

A czy Wy macie wykupione ubezpieczenie karty płatniczej? Zdarzyło Wam się z niego korzystać?


Podziel się
Oceń

Komentarze
zachmurzenie małe

Temperatura: 13°CMiasto: Siedlce

Ciśnienie: 1007 hPa
Wiatr: 25 km/h

Reklama
Reklama
Reklama