Na potrzeby spotów reklamowych do radia i telewizji, do nagrań telefonicznych, prezentacji multimedialnych czy też audiobooków – obecnie lektorzy pracują przy realizacji wielu różnych projektów. Obecnie nagrania lektorskie zlecić można także bez osobistego kontaktu z lektorem oraz ze studiem nagraniowym. Wyjaśniamy, jak przebiega to krok po kroku.
Po pierwsze, wybór lektora
Na początku trzeba wybrać lektora, który będzie uczestniczył w nagraniu. W tym celu należy sprawdzić bank glosow. To specjalny typ bazy, która dostępna jest online. Znajdują się w niej próbki nagań lektorskich. Są to zarówno nagrania doświadczonych, znanych lektorów, lecz również osób mniej znanych, które mają także odpowiednio niższe stawki za swoje usługi. Przeglądanie ofert jest bardzo proste – można zrobić to na swoim komputerze w wolnej chwili. Wystarczy nacisnąć na przycisk przy lektorze, aby sprawdzić jego nagrania. Można także szeregować lektorów pod względem konkretnych parametrów, na przykład wieku, płci, języka.
Po drugie, zamówienie
Gdy udało się już wyselekcjonować odpowiedniego lektora, wtedy przychodzi czas na kolejny etap, czyli na złożenie zamówienia. Można zrobić to online – studia nagraniowe przyjmują takie zlecenia za pośrednictwem formularzy na wioch stronach internetowych, ale można także skontaktować się z nimi e-mailowo oraz telefonicznie. Przez internet można otrzymać też szybką wycenę usługi. Przy składaniu zamówienia należy wskazać na wybranego lektora, a także dołączyć tekst, który ma zostać przez niego odczytany. Można także dodać konkretne wymagania, na przykład cel nagrania, jego styl, by uzyskać idealny efekt. Po otrzymaniu zlecenia studio nagraniowe kontaktuje się z lektorem i wykonuje nagranie. Potem jest ono dokładnie obrabiane, aby posiadało jak najlepszą jakość.
Po trzecie, odbiór nagrania
Trzeci etap to odbiór nagrania aktorskiego. Wiele studiów nagraniowych zapewnia błyskawiczną obsługę, dzięki czemu krótsze nagrania lektorskie można odebrać nawet z dnia na dzień. W przypadku większych objętościowo treści studio uzgadnia czas wykonania zlecenia indywidualnie z klientem. Gotowe nagranie jest przekazywane do klienta na wskazany przez niego adres e-mailowy lub inną uzgodnioną metodą. Klient nabywa wtedy pełne prawa do korzystania z zamówionego przez siebie nagrania.