Co to jest linkowanie strony?
Linkowanie (link building) to nic innego jak pozyskiwanie linków z innych domen, w celu podniesienia pozycji własnej strony internetowej w wynikach organicznych. Może mieć ono jednak również postać wewnętrzną, która polega na odsyłaniu do innej podstrony serwisu. Obie te formy są nieodłącznym elementem skutecznego pozycjonowania.
Linkowanie wewnętrzne
Co tak właściwie daje nam linkowanie wewnętrzne? Z całą pewnością ułatwia ono poruszanie się internautom po stronie www poprzez szybkie dotarcie ze strony głównej do różnych podstron. Ponadto, poprawne linkowanie wewnętrzne pomaga w indeksowaniu przez roboty, a także zmniejsza współczynnik odrzuceń, tzw. CTR.
Najważniejsze zasady linkowania
Linkując stronę, warto kierować się pewnymi zasadami, by przyniosło ono oczekiwane efekty. Po pierwsze, dobrze jest korzystać z odpowiednich anchorów, czyli tak zwanych kotwic. Ważne, by zawierały one dokładny opis strony, do której prowadzi, a także słowa kluczowe, które wzmocnią pozycjonowanie. Ponadto, warto również korzystać z reguły 3 kliknięć - zapewni ona szybką indeksację.
Gdzie linkować?
Oczywiście pierwszym miejscem, o którym trzeba wspomnieć, jest menu główne. Warto pamiętać, by na każdej podstronie była możliwość do bezpośredniego przejścia właśnie na tę stronę. Ponadto, używaj linków śródtekstowych np. w artykułach blogowych czy opisach kategorii. Nie warto jednak przesadzać z ich ilością, ponieważ ich zbyt gęste nagromadzenie może być uznane przez Google za spam.
Linkowanie zewnętrzne
Linkowanie zewnętrzne, zaliczane jest do tak zwanych działań off-site, a więc prowadzonych poza domeną, nad którymi nie zawsze ma się pełną kontrolę. Polega na pozyskiwaniu linków w celu wzmocnienia siły pozycjonowania, a więc zwiększenia szans na lepszą pozycję strony w wyszukiwarce.
Siła linku
Niestety, ale nie każdy link ma taką samą wartość. Co to oznacza? Warto linkować jedynie do stabilnych i wartościowych stron, z których można uzyskać silne linki. Mowa o stronach, na których publikowane są dobrej jakości treści, które charakteryzują się unikalnością. W ten sposób można uzyskać link, który ma znacznie większą moc niż kilka linków pochodzących z mało wiarygodnych stron razem wziętych.
O czym warto pamiętać?
Linkowanie zewnętrzne wcale nie jest takie łatwe, jakby się mogło wydawać. Aby było ono w pełni skuteczne, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach, takich jak:
- pozyskiwanie linków pochodzących jedynie z tych stron, które są dopasowane tematycznie do naszej własnej witryny
- korzystanie z różnego typu linków: kryjących pod sobą: tekst, grafikę czy zdjęcie
- dywersyfikacja anchorów
Gdzie linkować?
Coraz większą popularnością cieszą się własne zaplecza SEO, z których pozyskuje się linki zwrotne. Może mieć ono różną postać, np. bloga, na którym publikowane są wartościowe i przydatne dla czytelników treści. Ponadto, linki zdobywa się także z katalogów stron. Wiele z nich jednak budzi spore wątpliwości co do jakości, dlatego, żeby zamiast pomóc, nie zaszkodziły, dobrze jest dobierać jedynie te, które są sprawdzone i zaufane.
